maandag 12 september 2011

Hirlijkheden aan de studie of op reis?


De studiereis naar Berlijn zit er weer op. En streng (als ik ook voor mezelf) ben: tijd voor evaluatie.
In een paar dagen tijd heb ik veel gezien, bezocht, beleefd, opgenomen, gelopen, genoten, gepraat etc. in de boeiende stad die Berlijn is.

Het is te vergelijken met collectievorming. Uit het meer dan royale aanbod (de aanschafinformatie)  is  een keus gemaakt voor bezoeken aan bibliotheken, musea, culturele instellingen (de aanschaf). Hier is een programma van gemaakt (de kast met nieuwe materialen). Het programma is weliswaar geordend (alfabetisch, nummeriek), maar betekenis krijgt het pas daarna. De keuze van de programmamaker (de collectionneur, de bibliothecaris, degene die de display maakt) bepaalt mede hoe de deelnemer (de bibliotheekbezoeker, de lener) het bezoek gaat waarderen en gebruiken. Voor informatie, recreatie, culturele ontwikkeling, educatie, verdieping, inspiratie, uitwisseling  of ontplooiing .

Ik kreeg het de afgelopen dagen allemaal mee en hoop het op mijn beurt weer uit te dragen. Wat me vooral bijgebleven is: mensen maken het. De zorg die aan tentoonstellingen besteed is, het plezier waarmee theater gemaakt wordt, de overtuiging waarmee aan internationale betrekkingen wordt gewerkt en de trots en de passie van onze bibliotheekcollega’s om mensen te bereiken en te inspireren het beste uit zichzelf te halen maakten deze dagen op mij grote indruk.

1 opmerking: