dinsdag 24 mei 2011

Hirlijkheden zet door

Een van de dingen die ik me voorgenomen heb tijdens de "23 Dingen" is mijn blog te gebruiken voor het delen van informatie m.b.t. de ontwikkelingen in Kennemerwaard en dan met name de onderwerpen die direct verband houden met de werkzaamheden in de frontoffice (en dat is natuurlijk bijna alles).
Ik heb mijn blog Hirlijkheden, afgeleid van mijn initialen, dus nieuw leven ingeblazen oftewel een ander uiterlijk gegeven (herinrichting in termen van de frontoffice) en hoop hiermee de collega's in Kennemerwaard te informeren en te verleiden om een reactie te geven, zodat we er samen rijker van worden.

Het eerste dat ik met jullie wil delen is een wijsheid die ik lang geleden in een cursus heb opgedaan (en die ik sindsdien vaak doorverteld heb) over het maken van regels, reglementen en afspraken in de bibliotheek:

2% van onze klanten zijn geweldig, ontzettend aardig, maken complimenten, laten een bedankje of doosje bonbons voor het team achter, kortom: daar heb je het met elkaar over;
2% van onze klanten zijn verschrikkelijk, spelen de medewerkers tegen elkaar uit (van die mevrouw mocht het wel), zeuren tot ze hun zin krijgen, ontduiken de regels, kortom: daar heb je het met elkaar over;
96% van onze klanten is gewoon, daar heb je het eigenlijk niet over.

Dat betekent dat we de regels die we maken om de boel goed te laten lopen dus eigenlijk voor die 2% lastpakken maken en dat we daar 98% van onze klanten mee lastig vallen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat we de boel maar op zijn beloop moeten laten, maar het is een gedachte die het werk wel kan relativeren en je kan laten genieten van al die klanten die gewoon blij met de bibliotheek zijn.

(Wat een geluk trouwens dat er niet meer dan 2% geweldige klanten zijn. We zouden tonnetje rond worden).

1 opmerking: