donderdag 26 mei 2011

Hirlijkheden op school

Gisteren met collega J. op werkbezoek bij een directeur basisschool in een van de kleinere kernen van ons werkgebied. Doel van het gesprek is van de school te horen waar zij mee bezig zijn, waar hun grootste knelpunten liggen en welke dienstverlening van de bibliotheek daar op aan kan sluiten.
De educatieve dienstverlening van de bibliotheek is in onze drie gemeenten heel verschillend. Afhankelijk van beschikbare middelen (personeel, collectie, financiĆ«n), de vraag van de scholen en het beleid van de gemeente zijn producten en diensten voor het onderwijs tot stand gekomen. Soms kon er maatwerk worden geleverd en soms moest de bibliotheek zich beperken tot de jaarlijkse ontvangst van een aantal groepen volgens vaste programma’s en ondersteuning aan de leerkrachten ten behoeve van leesbevordering.
Nu de Onderwijsinspectie http://www.onderwijsinspectie.nl/ zich steeds kritischer uitlaat over de kwaliteit en het niveau van scholen, m.n. t.a.v. het reken- en taalonderwijs, zijn de scholen zich meer bewust van hun knelpunten en hebben daardoor ook een gerichte vraag aan de bibliotheek. Afhankelijk van het werkgebied constateert de ene school dat zij zich meer op taalontwikkeling moeten richten, terwijl de andere school juist een rol voor de bibliotheek ziet t.a.v. de informatieverwerving en –verwerking.
In Kennemerwaard is inmiddels een breed aanbod van programma’s en activiteiten ontwikkeld http://www.bibliotheekkennemerwaard.nl/basisonderwijs waar de scholen gebruik van kunnen maken. M.i.v. het schooljaar 2011-2012 betalen de scholen in de drie gemeentes hier ook hetzelfde voor. Elke school kan nu met zijn team bepalen waar zij dit jaar aandacht aan willen besteden, welke groepen welke activiteiten gaan doen of welke themakist geleend zal worden.
Ook op deze school hadden wij een goed, inhoudelijk gesprek. De school denkt bij de bibliotheek vooral aan het lenen van boeken en is zeer verrast als zij over al onze mogelijkheden hoort en de ondersteuning die we bij hun lessen kunnen bieden. Dit aanbod staat overigens goed beschreven in het programma-aanbod van de bibliotheek. Een persoonlijke toelichting blijkt echter tot nieuwe inzichten te leiden over de toepassing van de diverse programma’s en niet alleen tot een optelling voor de school van de kosten die dit met zich meebrengt.
De diverse vraag van de scholen kan voor de medewerkers en de planning in de vestigingen wel gevolgen hebben. Het is belangrijk dat tijdig bekend is wat de behoefte van de scholen in het nieuwe schooljaar is om een goede planning te kunnen maken van benodigde formatie, kennis, beschikbare ruimte en materialen.
Het loont de moeite om hier goed in te investeren om de 99 basisscholen in ons werkgebied te kunnen verrassen en verrijken met onze kennis en producten ten behoeve van  leesbevordering, taalontwikkeling en mediawijsheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten