Na een paar weken bloggen ben ik enthousiaster geworden voor dit fenomeen. Betwijfelde ik een half jaar terug nog nut en noodzaak (leek me zo'n egotripperij), nu laat ik me privé en zakelijk al extra informeren via verschillende blogs.
Ik zie voor de bibliotheek zowel voor intern als extern gebruik wel mogelijkheden.
Allereerst moet je je wel goed realiseren voor wie een blog bedoeld is. Wie wil je op de hoogte houden, waarvan en door wie.
Op de website een blog over de functie van de bibliotheek, informatie n.a.v. de gekozen strategie, de waarde van de dienstverlening, de keuzes waar de bibliotheek voor staat etc. krijgt autoriteit wanneer dit door de directeur geschreven wordt.
Een blog met boekbesprekingen, tips over het gebruik van de collecties of aanbevelingen is voor klanten leuk als dit door meerdere bibliotheekmedewerkers wordt bijgehouden.
Zo is het voor klanten wellicht ook interessant als de specialisten van Kennemerwaard schrijven over digitale of educatieve ontwikkelingen.
Ook kan ik me iets voorstellen bij een cultureel blog met "uitgaantips" n.a.v. geprogrammeerde activiteiten of juist na afloop van een geslaagde activiteit.
Uiteraard moet elk blog voorzien zijn van RSS, zodat klanten zich selectief kunnen laten informeren.
Blogs voor klanten moeten zakelijk en informatief zijn en geen last hebben van spruitjeslucht.
Voor intern gebruik lijkt me bloggen ook ideaal. Je kunt je collega's veel beter op de hoogte houden waar je mee bezig bent of waar je mee tegenaan loopt in de praktijk van alle dag.
Kan dit ook aan ons intranet worden toegevoegd?