dinsdag 22 februari 2011

Ding 11: Wikiwiki


Ik zal heel snel nog wat kennis met jullie delen: De pizza Hawaii is na de Margherita de pizza die het meest besteld wordt bij de pizzakoerier.
In een eerder blog pleitte ik voor kennisuitwisseling van medewerkers via Intranet. Ik heb nu geleerd dat een wiki daar meer geschikt voor is.
T.b.v. onze klanten lijkt het mij handig als we landelijk dossiers maken die we via onze site toegankelijk maken en (laten) verrijken met lokale informatie.
Ook kunnen we bevorderen dat inwoners kennis delen, bijvoorbeeld over lokale geschiedenis of rondom duurzaamheid.
Zelf had ik echter het probleem dat het me niet lukte om op de 23 dingen wiki informatie toe te voegen. Was het soms te koud voor de zandbak?

Ding 10: Hirlijkheden of gewoon Delicious

Tsja, en dan ben je zo weer 2 avonden verder en weet ik eigenlijk nog niet goed wat ik aan Delicious heb. Van het 23 dingen account werd ik een beetje iebelig. Wat moet ik met al die informatie?
Mijn eigen account aangemaakt en gisteravond rondom formulemanagement en mijn a.s. vakantie heel wat bookmarks verzameld. Helaas vanavond werkte mijn wachtwoord of gebruikersnaam niet meer. Opnieuw een account aangevraagd en wie schetst mijn verbazing toen ik bij mijn "eigen" lijstje aankwam.
Mogelijk is het iets voor mijn eigen werkzaamheden, maar vooral het sociale element, het delen lijkt mij iets voor onze inlichtingenmedewerkers.

dinsdag 8 februari 2011

Ding 9: Welke geweldige ideeën zijn intussen ontsproten?

Na een paar weken bloggen ben ik enthousiaster geworden voor dit fenomeen. Betwijfelde ik een half jaar terug nog nut en noodzaak (leek me zo'n egotripperij), nu laat ik me privé en zakelijk al extra informeren via verschillende blogs.

Ik zie voor de bibliotheek zowel voor intern als extern gebruik wel mogelijkheden.
Allereerst moet je je wel goed realiseren voor wie een blog bedoeld is. Wie wil je op de hoogte houden, waarvan en door wie.

Op de website een blog over de functie van de bibliotheek, informatie n.a.v. de gekozen strategie, de waarde van de dienstverlening, de keuzes waar de bibliotheek voor staat etc. krijgt autoriteit wanneer dit door de directeur geschreven wordt.
Een blog met boekbesprekingen, tips over het gebruik van de collecties of aanbevelingen is voor klanten leuk als dit door meerdere bibliotheekmedewerkers wordt bijgehouden.
Zo is het voor klanten wellicht ook interessant als de specialisten van Kennemerwaard schrijven over digitale of educatieve ontwikkelingen.
Ook kan ik me iets voorstellen bij een cultureel blog met "uitgaantips" n.a.v. geprogrammeerde activiteiten of juist na afloop van een geslaagde activiteit.
Uiteraard moet elk blog voorzien zijn van RSS, zodat klanten zich selectief kunnen laten informeren.
Blogs voor klanten moeten zakelijk en informatief zijn en geen last hebben van spruitjeslucht.


Voor intern gebruik lijkt me bloggen ook ideaal. Je kunt je collega's veel beter op de hoogte houden waar je mee bezig bent of waar je mee tegenaan loopt in de praktijk van alle dag.
Kan dit ook aan ons intranet worden toegevoegd?